torstai 7. toukokuuta 2009

Käytettävyyttä on kaikkialla

Eräs mieliaiheeni on käytettävyys ja kaikki siihen liittyvät asianhaarat. Yliopiston lopuksi tein pro gradunikin käyttöliittymien arviointimenetelmistä. Uskon palaavani käytettävyysaiheisiin tasaisin väliajoin, mutta tässä on niistä ensimmäinen.
Kävin muutama viikko sitten hammaslääkärissä ja ilmoittautumisen yhteydessä minulta kysyttiin hammaslääkärini nimeä. Mitä ihmettä? Tiedän kyllä oman nimeni, sotuni ja varatun kellonajan, mutta hammaslääkärin nimi oli kyllä päässyt unohtumaan. Ei ole kuitenkaan sattumaa, että aulahenkilökunta aloittaa aina kysymällä hammaslääkärin nimeä, sillä sen avulla varaukset löytyvät hetkessä. Sen sijaan minun omalla nimelläni ja sotulla sain odotella vahvistusta varaukseeni hyvän aikaa. Tapaus ei paljasta aulahenkilökunnan avuttomuutta vaan heillä käytössä olevan järjestelmän kankeutta - suunnitteluvirheitä käytettävyydessä. Käyttöliittymä ei siis tue tehokkaimmalla mahdollisella tavalla käyttötapausta: "hei, olen Antti Halko ja minulla oli aika varattu klo 13:00". Käyttöliittymässä oli siis selkeästikin paha tehokkuusongelma.
Haluankin tällä alustuksellani tuoda esiin sen tosiasian, että jokainen meistä törmää käyttävyyteen lähes päivittäin - ja mikä pahinta, yleensä käyttävyysongelmien muodossa. Käytettävyys ei rajoitu myöskään pelkästään IT-maailmaan. Seuraatkaapa joskus vaikka ihmisten käyttäytymistä sellaisissa ovissa, joiden kahva on koko oven levynen. Siis ovia, jotka eivät tarjoa mitään vihjeitä niiden avautumissuunnasta tai saranapuolesta. Kovin moni ovesta kävelevä kokeilee ensin työntää tai vetää ovea väärältä puolelta ja huomaa vasta sitten sen olevan saranapuoli. Siis selkeä opittavuusongelma - ovessa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti