sunnuntai 12. huhtikuuta 2009

SaaS on tulevaisuuden softabisnestä

SaaS, eli Software as a Service, on tulevaisuuden softabisnestä yhä suuremmissa määrin. Kyseessä on malli, jossa asiakas ostaa käyttöoikeuden verkossa olevaan sovellukseen ja maksaa siitä esimerkiksi aika tai käyttöperustaisesti. Tämä on asiakkaan kannalta todella kätevää! Tarvittavan tietojärjestelmän hankinta ei vaadi enää suuria alkuinvestointeja tai laitteistohankintoja ja mikä parasta - palvelu on käytettävissä välittömästi rekisteröitymisen jälkeen. Asiakkaan ei myöskään tarvitse huolehtia järjestelmän ylläpidosta eikä tietojen varmuuskopioinnista, vaan kaikki tämä sisältyy palveluun. Jos palvelun laatu ei miellytä, toimittajaa voidaan vaihtaa koska tahansa ilman kustannuksia. Tuotteiden on siis oikeasti oltava hyviä, jotta asiakas viitsii niistä maksaa pitkiä aikoja. Palvelun saa käyttöönsä myös välittömästi tarpeen ilmaantuessa, vain luottokortti esiin ja tietojärjestelmä on käytettävissä. Ei siis enää pitkiä ohjelmistohankintaprosesseja ja ICT:n laitehankintoja.
Radar Groupin Ruotissa tekemän tutkimuksen mukaan SaaS palveluiden softabisnes tulee kasvamaan huomattavasti muuta softabisnestä enemmän lähivuosina. Maailmalta löytyy myös tukku muita vastaavia tutkimuksia, mutta tiettävästi vastaavaa tutkimusta ei ole vielä tehty suomessa. Myös suurten yritysten, kuten Microsoftin ja Yahoon, viimeaikainen panostaminen pilvipalveluihin SaaS projektin alustana kertoo aiheen ajankohtaisuudesta. Pilvipalveluista itsessään voisi kirjoittaa omankin blogiartikkelin, mutta tärkeintä on muistaa, että pilvi ja SaaS ovat kumppaneita.
SaaS palveluista on hyötyä myös ohjelmistojen tuottajille. Ensinäkin niiden avulla yrityksen on mahdollista saada jatkuvaa kassavirtaa, eikä yrityksen tarvitse olla huolissaan laittomasta kopioinnista. Lisäksi palveluiden ylläpito on helpompaa, koska yrityksen on aina mahdollista päästä kiinni palvelimelle jolla virhe tapahtuu. Uusien asiakkaiden hankintakin on helpompaa, kun kenenkään ei tarvitse tutustua asiakasyrityksen järjestlemäinfrastruktuuriin eikä suunnitella asikkaalle räätälöityä pakettia. Järjestelmän kehitystyötäkin voidaan jatkaa tauotta, eikä kenenkään tarvitse huolehtia saadaanko taas uusia versioita myydyksi, sillä asiakkaathan ovat jo maksaneet kehitystyöstä palvelun maksun mukaan.
Toki totuuden nimissä on mainittava myös muutamia SaaS palveluiden heikkouksia. Voiko asiakas luottaa palvelun toimittajaan ja onko palvelun elinkaari asiakkaan kannalta riittävä? Onko yrityksen tiedot turvassa ja saako niitä talteen palveluntarjoajaa vaihdettaessa? Pystyykö SaaS palvelu liittymään osaksi muita asiakasyrityksen tietojärjestelmiä? Osa näistä heikkouksista voidaan paikata palvelun ominaisuuksilla ja asiakkaan ja toimittajan välisillä sopimuksilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti