perjantai 29. toukokuuta 2009
Onko ollut käytettävyysongelmia?
Olin tällä viikolla työmatkalla tekemässä käytettävyystutkimusta eräälle asiakkaalle. Totesin tutkimuksen aikana tai oikeastaan sen jälkeen, että käyttäjiltä ei voi kysyä "onko ollut käytettävyysongelmia?". Tyypillisimpänä vastauksena tähän kysymykseen saa kuulla kaikki softan bugit sekä suorituskykyongelmat. Eikä ihme, sillä eihän käytettävyystermin määritelmä ole selvä edes kaikille IT-alan ammattilaisille. Sen sijaan kannattaa suosia parmeminkin kysymyksiä "sisältääkö käyttöliittymä mielestäsi turhia työvaiheita" tai "löytyykö kaikki tarvittava tieto?". Lisäksi on muistettava, että hyvätkään kysymykset eivät yleensä tuota yhtä hyviä ja laajoja tuloksia, kuin todellinen käyttäjien tarkkailu!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti